stack

/خانه /فروشگاه   /ثبت نام   /فراموشی رمز      

شما هنوز وارد سیستم نشده اید

HyperLink

1396/08/27,20:54:28



HyperLink
HyperLink





فعالیت های موسسه فرهنگی سرای فردوسی

-63
 
بیستمین جلسه : شماره
حافظ و موقعیت جهانی زبان فارسی : موضوع
 
21 مهرماه 1391 : زمان بلوار تلویزیون، تالار ساپکو
: مکان

 

بيستمين گردهمايي ميان فصلي فرهنگ‌سراي فردوسي با موضوع «حافظ و موقعيت جهاني زبان فارسي» برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم دكتر محمدجعفر ياحقي، مدير فرهنگ‌سراي فردوسي گفت: روز ملي بزرگداشت حافظ، سالروز افتتاح ساختمان آرامگاه فردوسي بعد از جشن هزاره فردوسي، بزرگداشت زبان فارسي و اعلام روز جهاني زبان فارسي بهانه‌هاي اصلي برپايي اين نشست هستند.
 
تصويب روز جهاني زبان فارسي در فرهنگستان
عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي با اعلام 25 مهر به عنوان روز جهاني زبان فارسي، افزود: با تصويب فرهنگستان زبان و ادب فارسي از سال آينده اين روز در تقويم‌ها به نام روز جهاني زبان فارسي ثبت خواهد شد.
وي با شرح فرايند اين تصميم‌گيري و تصويب آن، تصريح كرد: فردوسي نقطه آغاز و حافظ نقطه انجام جرياني است كه زبان فارسي را جهاني كرده و باعث شده است اين زبان هم‌اكنون به عنوان يك زبان رسمي در دنيا مطرح شود.
 
يادي از پدر جغرافياي نوين ايران
بخش دوم برنامه پخش نماهنگي با عنوان «آخرين باران سال» بود كه درباره زنده‌ياد دكتر محمدحسن گنجي، پدر جغرافياي نوين ايران ساخته شده بود.
 
ساختمان آرامگاه فردوسي در گذر زمان
دكتر سلمان ساكت با موضوع «آرامگاه فردوسي از آغاز تاكنون» سخنراني كرد. وي در سخنان كوتاهي با اشاره به سالروز افتتاح بناي جديد آرامگاه فردوسي در 20 مهر 1313 و بازسازي داخلي آن در سال 1347 گفت: از گذشته‌هاي دور بنايي بر سر آرامگاه فردوسي وجود داشته است و نويسندگان مختلفي از ايران و خارج از ايران مزار او را ديده و از آن سخن گفته‌اند.
وي افزود: در دوره ابتداي قرن حاضر ملك‌الشعرا بهار در چندين مقاله به ضرورت بازسازي آرامگاه فردوسي پرداخت و با سخناني تند مسئولان وقت را بر آن داشت تا بناي آرامگاه فردوسي را بسازند.
ساكت ادامه داد: با نقشه‌ها و طراحي‌هاي چند تن از معماران ايراني و فرانسوي، ساخت اين بنا در سال 1307 آغاز شد، در سال 1310 با نقشه جديد و امروزي طاهرزاده و هنرنمايي‌هاي حجارباشي ادامه يافت و سرانجام در 20‌ مهر 1313 هم‌زمان با جشن هزاره فردوسي در حضور استادان و محققان بزرگ ايران و جهان افتتاح شد.
وي گفت: در سال 1343 و پس از نشست قسمتي از ساختمان آرامگاه، هوشنگ سيحون تعمير و مرمت بنا را بر عهده گرفت و فرايند ساخت آرامگاه در سال 1347 با بازگشايي بناي جديد كه هيئت ظاهري آن به شكل قبل بود، انجام يافت.
 
مهرگان؛ جشن مهرباني ايرانيان
سخنران بعدي مراسم دكتر فرزانه بهار بود كه سخناني را با موضوع «مهرگان و مهرباني» ارائه داد. وي در بخشي از سخنان خود با اشاره به برگزاري جشن مهرگان در 16 مهر از هزاران سال پيش در ايران گفت: معاني ميترا يا مهر، خورشيد، محبت، عهد و پيمان، دوست و همدم، ياري‌كننده، اتحاد و وابستگي است و ايزد مهر در ايران باستان ايزد راست‌گويي، مهر و محبت، عهد و پيمان و نور و روشنايي بوده است.
بهار در انتهاي سخنان خود با اشاره به اينكه تنها تصوير باقي مانده از ايزد مهر در كتيبه‌هاي طاق بستان كرمانشاه است، چند تصوير از اين اثر باستاني را براي حاضران به نمايش گذاشت.
پخش فيلم مستندي به نام «جان دل‌افروز» درباره زندگي و خدمات فرهنگي شاعر و اديب تاجيك، عضو فرهنگستان علوم تاجيكستان و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسي ايران، زنده‌ياد محمدجان شكوري بخارايي بخش دیگری از برنامه بود.
 
مهرگان؛ جشني قديمي‌تر از نوروز
«مهرگان؛ جشن مردمي برداشت محصول» عنوان سخنان مهدي سيدي، پژوهشگر حوزه خراسان‌شناسي بود. وي گفت: مردم ايران بيشتر كشاورز و دامدار بودند و جشن مهرگان را به مناسبت فرارسيدن زمان برداشت محصول برگزار مي‌كردند.
سيدي افزود: از آنجا كه نوروز در زمان هخامنشيان پايه‌گذاري شد، مهرگان تا پيش از آن زمان بزرگ‌ترين عيد ايرانيان بوده است.
 
مواجهه آزاد با شعر حافظ دليل حضور هميشگي او
آخرين سخنراني همايش «حافظ و موقعيت جهاني زبان فارسي» به سخنان دكتر مهدي زرقاني با موضوع «مواجهه آزاد با شعر حافظ» اختصاص داشت.
وي گفت: در آفرينش يك شاهكار هنري سه عامل تاثير ويژه دارند؛ شاعر، بافت و خواننده. زرقاني در توضيح اين سخن افزود: هم بافتي كه اثر در آن توليد مي‌شود بر فرايند آفرينش شاهكار هنري موثر است و هم بافتي كه اثر در آن خوانده مي‌شود.
وي ادامه داد: بافت فرهنگي قرن هشتم و نظام اصطلاحي ويژه محيط زندگي حافظ در معناآفريني شعر حافظ نقش دارد؛ همچنين بافت امروزي و محيط فرهنگي ما در خوانش ما از شعر حافظ تاثيرگذار است.
زرقاني تصريح كرد: هنر يك شاعر در اين است كه بتواند اثري بيافريند كه براي آزادي خواننده احترام قائل باشد و آزادي خواننده در معناآفريني را به رسميت بشناسد؛ سرودن چنين شعري هنر زيادي مي‌خواهد.
اين استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه فردوسي مشهد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: مي‌توانيم با شعر حافظ دو نوع مواجهه داشته باشيم؛ مواجهه اقتدارگرا و مواجهه آزاد. وي درباره مواجهه اقتدارگرا با شعر حافظ گفت: در اين نوع مواجهه شعر در حصار يك ايدئولوژي خاص زنداني و از سطح شعر چندمعنايي به سطح شعر تك‌معنايي فرو كاسته مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: آنچه حافظ را در طول تاريخ زنده نگه داشته و او را تبديل به حافظه تاريخي ما كرده، مواجهه آزاد با شعر حافظ است.






HyperLink
HyperLink

HyperLink
HyperLink


ورود به پنل کاربری
نام کاربری :  
رمز عبور :  
شما وارد سیستم نشده اید
رمز عبور را فراموش کرده ام
ثبت نام جدید





         







در حال بروز رسانی سایت55


تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی و هنری سرای فردوسی می باشد
طراحی و پیاده سازی : باتیس