stack

/خانه /فروشگاه   /ثبت نام   /فراموشی رمز      

شما هنوز وارد سیستم نشده اید

HyperLink

1396/08/27,20:53:25



HyperLink
HyperLink





فعالیت های موسسه فرهنگی سرای فردوسی

-51
 
هشتمین جلسه : شماره
شاهنامه و موسیقی : موضوع
 
29 آبان ماه 1388 : زمان بلوار تلویزیون، تالار ساپکو
: مکان

 

هشتمین همایش میان فصلی فرهنگسرای فردوسی با محور : «شاهنامه و موسیقی»
 
هشتمین همایش میان فصلی فرهنگسرای فردوسی به یاری دادار دانا با محور «شاهنامه و موسیقی» ، از ساعت 16 تا 21 روز جمعه 29 آبان ماه 1388 برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مدیر عامل فرهنگسرا آقای دکتر یاحقی با اشاره به فعالیت های فرهنگی با محوریت فردوسی در این فرهنگ سرا گفت: با توجه به شأن و عظمت فردوسی و شاهنامه، شایسته است بیش از این شاهد چنین فعالیت های فرهنگی در مشهد باشیم. در ادامه مهندس ایرج یزدان بخش، مدیر عالی مجموعه ی کارخانجات پارت لاستیک، که برگزاری این مراسم با مشارکتشان برگزار شده بود، در سخنانی از اهمیت شعر و ادبیات در فرهنگ ایرانی سخن گفت و همه را به همیاری در این مسیر فرا خواند. دکتر احمد علوی استاد دانشکده پزشکی مشهد، از دیگر سخنرانان این مراسم بود که موضوع مقاله خود را «پیشینه موسیقی تا عصر فردوسی» برگزیده بود. دکتر علوی با اشاره به این که فردوسی میراث موسیقی ایران را از طریق شاهنامه به روزگار پس از خود منتقل کرده، در حالی که خود او احتمالاً موسیقی نمی دانسته است. برخی از دانشمندان اسلامی مانند فارابی موسیقی را در شمار علم ریاضی می دانند ولی امروزه از آن به عنوان هنر هم یاد می شود، ضمن این که به عنوان یکی از زیرمجموعه های فرهنگ عامه هم به شمار می آید. به همین دلیل تمام ادیان و مذاهب در آیین های مذهبی از موسیقی استفاده می کردند. ایشان به یافته های باستان شناسی که در نزدیکی دزفول پیدا شده است اشاره کرد و گفت: این یافته ها مهری را نشان می دهد که در واقع کهن ترین ارکستر جهان است. دکتر علوی دوره ساسانی را، دوره درخشان موسیقی دانست که به ویژه در دربار بهرام گور و خسروپرویز موسیقی به رشد بالایی دست یافت. به طوری که در زمان خسرو پرویز موسیقی دانان از مقام بالایی برخوردار بودند، و۳۰ لحن موسیقی باربد یادگار رشد موسیقی در این دوره است. وی دوره عباسیان به ویژه عصر هارون الرشید را نیز از دوره های پیشرفت موسیقی برشمرد و افزود: برخی از سلسله ها مثل طاهریان نیز به موسیقی توجه ویژه داشتند. ایشان در پایان آثار الکندی، فارابی، خوارزمی، ابن سینا، ابوالفرج اصفهانی و رساله های اخوان الصفا را، از مهم ترین آثار موسیقی معرفی کردند.
دکتر نیما تجبر نیز در سخنانی با موضوع «شاه چنگ جوی» با اشاره به این که موسیقی شاهنامه به ۳ دسته رزمی، بزمی و شکار تقسیم می شود، از بهرام گور به عنوان یگانه کسی یاد کرد که در سراسر شاهنامه شیفته شنیدن موسیقی بوده است. هم چنان که در شاهنامه از قول او آمده است که :«همان چامه و چنگ ما را بس است.» به همین سبب می توان او را «شاه چنگ جوی» لقب داد. دکتر تجبر در ادامه ۶ ساز بربط، تنبور، چنگ، رباب، رود و نای را سازهایی معرفی کرد که در شاهنامه به آن ها اشاره شده است و از ۳ گونه آواز که شامل «گفتار» که با رود نواخته می شد، «سرود» که با سازهای بزمی اجرا می شد و «چامه» که با چنگ همراه بود یاد کرد.
در ادامه طی برنامه ای مبسوط و مفصّل با اجرا و سخنرانی آقای علیرضا نظیف سازهایی را که با زحمت فراوان گردآوری شده بود، برای حاضران معرفی و به تاریخچه هر کدام از سازها اشاره کرد. سخنان او که با معرفی کرنا که امروزه در نقاره خانه حضرت رضا(ع) نواخته می شود شروع شد و با ساز دوتار پایان یافت. در این میان برخی از همکاران وی به اجرای زنده برخی از این سازها پرداختند. این همایش مزین به حضور چهره ماندگار موسیقی سنتی خراسان، استاد عثمان محمدپرست بود. ایشان پس از سخنانی کوتاه پیرامون ارزشهای فرهنگ و موسیقی ایرانی دقایقی چند با پنجه ی دلنواز خود همایش را روح و توان تازه ای بخشید.
در حاشیه این نشست علمی و هنری حاضران از نمایشگاه نقاشی خانم فروغ شرکاء با موضوع «میراث فرهنگی ایران»، دیدن کردند.

این نشست فرهنگی و هنری که بیشتر از 4 ساعت طول کشید، با حضور گرم و صمیمانه ی بیش از 350 نفر از فرهنگ دوستان و اعضای مجمع عمومی فرهنگسرای فردوسی برگزار شد.







HyperLink
HyperLink

HyperLink
HyperLink


ورود به پنل کاربری
نام کاربری :  
رمز عبور :  
شما وارد سیستم نشده اید
رمز عبور را فراموش کرده ام
ثبت نام جدید





         







در حال بروز رسانی سایت55


تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی و هنری سرای فردوسی می باشد
طراحی و پیاده سازی : باتیس